Blog

ساخت سوله ورزشی

امروزه یکی از محبوب ترین سازه ها برای سوله های ورزشی، استفاده از سوله می باشد و با ساخت سوله ورزشی خیلی از مشکلات برای این نوع کاربری کمتر شده و دیگر از هزینه های زیاد ساختمان ها و سالن های بزرگ خبری نیست. در ادامه مطالب بیشتر در باره ساخت سوله ورزشی صحبت می کنیم همراه ما باشید. 

روز به روز سوله ها با کاربری های متفاوت در حال ساخت و ساز می باشند که یکی از آن ها سوله ورزشی است. سوله سازی صنعت جدیدی نیست و در زمان گذشته هم وجود داشته است ولی در عصر جدید سوله های نوین تری روی کار آمده است و دیگر از سوله های قدیمی پر هزینه و سنگین قدیمی خبری نیست و سوله های سبک با متریال مصرفی مرغوب و با کیفیتی روی کار آمده است.
ولی ساخت سوله ورزشی با دیگر سازه ها متفاوت می باشد و سوله ورزشی هم مانند دیگر سوله مزیت های خاص خودش را دارد،  این سازه ها بسته به نوع کاربری که دارند طراحی می شوند و جالب است بدانید که از ساخت سوله ورزشی برای کاربری های دیگر( مثل کاربری های صنعتی، کشاورزی و……) هم قابل استفاده است . ابعاد و اندازه هایی که برای سوله های ورزشی در نظر گرفته شده با یکدیگر متفاوت می باشد  برای درک بهتر، سالن های چند منظوره که برای انواع مختلفی از ورزش در نظر گرفته می شود وجود سالن فوتسال و والیبل نسبت به دیگر سالن ها ابعاد بزرگ تری دارد.

ساخت سوله ورزشی

ساخت سوله ورزشی

برای بیشتر دانستن در پایین متراژ های استاندارد سالن های ورزشی را ذکر می کردیم.

  • زمین والیبال: طول زمین ۱۸ و عرض آن ۹ متر می باشد
  • زمین فوتسال: طول زمین ۲۵ تا ۴۲ متر و عرض آن بین ۱۵ تا ۲۵ می باشد
  • زمین بسکتبال: طول زمین ۲۸ متر و عرض آن ۱۵
  • استخر استاندارد: دارای سه سایز متفاوت و استاندارد می باشد، طول ۲۵ و عرض۱۳/۵ ، طول ۳۳ و عرض ۱۶، طول ۵۰ و عرض ۲۵
  • زمین بدمینتون: طول زمین ۱۳/۴۰ و عرض ۶/۱۰
  • زمین هند بال: طول ۴۰ و عرض ۲۰
  • سالن کاراته: طول و عرض ۸ متر
  • زمین جودو: طول و عرض زمین ۱۶ متر محوطه ی کامل و طول عرض ۸ متر برای محوطه میانی
  • زمین مسابقات بین المللی فوتسال: طول زمین بین ۳۸ تا ۴۲ و عرض آن بین ۱۸ تا ۲۵
  • زمین کشتی:قطر استانداردی که برای این زمین در نظر گرفته شده ۱/۵ می باشد، سالن کشتی چند تشک دارد که فاصله ی بین آنها و تشک مهم می باشد.

ساخت سوله ورزشی فضاهای دیگری به جز زمین دارد، فاصله بین زمین اصلی با بنر هایی که برای تبلیغات نصب می کنند یا جایگاه تماشاچیان حداقل باید ۲ متر باشد. فضاییی که برای تماشاچیان در نظر گرفته شده به تعداد آن ها بستگی دارد که معمولا یک فضای حدودی را در نظر میگیرند. فضاهای دیگری مثل اتاق رختکن، اتاق داوران هست. هرچه سالن بزرگ تر باشد به طبع هزینه ها هم بالا می رود لذا در این جا یک حالت بهینه ای را در نظر میگیرند. و ارتفاع مناسب سوله هم ۷ متر می باشد.

اگر تا کنون به سایت ما سوله کو مراجعه نکرده اید حتما وارد لینکی که برای شما گذاشته شده شوید بی شک اطلاعات مفیدی را دریافت خواهید کرد.

هزینه ساخت سوله ورزشی

هزینه ساخت سوله ورزشی مثل دیگر سوله ها به عوامل و اجزایی که در آن قرار می گیرد بستگی دارد این عوامل شامل ، خرید فولاد، دستمزد ساخت، هزینه متریال مصرف شده که البته برای ساخت سوله ورزشی تجهیزات دیگری هم لازم است مثل کفپوش های مخصوص که برای انواع ورزش ها متفاوت است و ابزار های گرمایشی و سرمایشی که قطعا هزینه های خودش را دارد و همچنین دیگر عوامل که در مقاله ی قیمت سوله بیشتر دربارش صحبت کردیم و پیشنهاد می کنم که حتما به آن مراجعه کرده و مطالعه کنید، اطلاعات خوبی را کسب خواهید کرد.

سقف هشتی شکل سوله خرپایی - ساخت سوله ورزشی

سقف هشتی شکل سوله خرپایی

بهترین روش ساخت سوله ورزشی

یبهترین روش ساخت سوله ورزشی از نظر مهندسین ما که تجربه بسیاری در این راه دارند استفاده از سوله های خرپایی می باشد که به اصطلاح به آن سوله سبک نیز می گویند سوله خرپایی مزیت های زیادی نسبت به دیگر سوله ها دارد که در ادامه از آن ها نام می بریم. از ویژگی منحصربفردی که  سوله خرپایی دارد می توان به سبک بودن آن اشاره کرد، این سوله به دلیل روش ساختی که دارد از پروفیل به جای فولاد در آن استفاده شده که پروفیل ها از استحکام بالایی برخوردار هستند و مقاومت سوله را دو چندان کرده اند در صورتی که در نوع دیگر سوله که تیر ورق نام دارد از فولاد زیادی استفاده شده که به همین دلیل به آن سوله سنگین می گویند، در سوله های سنگین برای ابعاد و دهانه های بزرگ ستونی میانی نصب می کنند که این کار کاربرد سوله را پایین می آورد ولی در سوله خرپایی چنین چیزی نیست و این سوله تحمل ۱۰۰ متر دهانه بدون ستون میانی را دارد که بسیار سوله ایده آلی برای ساخت سوله ورزشی ( برای زمین های فوتسال و فوتبال) می باشد. در مقاله سوله سبک از تمام این ویژگی های سوله خرپایی و هزینه های آن توضیح دادیم به آن مراجعه کنید تا اطلاعات خوبی کسب کنید.

سوله ورزشگاه - ساخت سوله ورزشی

سوله ورزشگاه

 

 تهویه سالن ورزشی

در ساخت سوله ورزشی یکی از مهم ترین اجزایی که باید  حتما در آن تعبیه شود دستگاه های تهویه می باشد آن هم به دلیل تحرکات ورزشکاران و جمعیت زیادی از تماشا چی ها و این نکته بسیار ضرورت دارد و این را هم نباید فراموش کرد که دستگاهای تهویه باید استاندارد باشند و مناسب با آن محیط و شرایط خریداری شود، اگر غیر از این باشد ورزش کردن و دم و باز دم دشوار می شود. سوله ها در هر شرایط هوایی نیاز به دستگاه های تهویه دارند چه در زمانی که هوا سرد است چه زمانی که هوا گرم است و یک روشی که سوله ساز ها امروزه خیلی به آن عمل می کنند استفاده از عایق های حرارتی می باشد که این کار در مصرف بی رویه انرژی هم بسیار مفید عمل کرده است و این عایق های حرارتی روی سقف سوله ها از داخل و کف سالن ها نصب می شوند. در بیشتر سوله ها برای عایق کردن سقف از پشم شیشه پشم سنگ استفاده می کنند در صورتی که این عایق ها بعد مدتی دچار خوردگی می شون و زود از بین می روند و نکته ای در این جا باید بگم این است که پوشش سقف upvc پوششی است که خود به تنهایی عایق است و امروزه بسیار مورد استفاده قرار گرفته و از آن علاوه بر پوشش سقف برای پوشش دیواره های سوله نیز استفاده می کنند.
خلاصه مطلب این است که در ساخت سوله ورزشی اگر از عایق مناسبی استفاده شود بعد از مدتی هزینه ی گزافی را به بار می آورد.

ساخت سالن بسکتبال

ساخت سالن بسکتبال ابعاد و اندازه های مشخصی دارد که دقیقا باید طبق اون سوله ورزشی ساخته شود، در ادامه به جزئیات دیگری درباره ساخت سوله ورزشی می پردازیم.

در ساخت سوله ورزشی باید به نکات زیادی توجه شود، مثلا  زمین سوله بسکتبال به طول ۴۵ و عرض ۲۵ است که ابعاد سوله فقط شامل این متراژ نیست و باید به فضایی هایی مانند اتاقی که داور ها قبل بازی در آن قرار می گیرند، جایگاهی که برای تناشاچی ها در نظر گرفته شده است، بوفه و سرویس های بهداشتی توجه نمود و در طراحی سوله باید حتما لحاظ شود.

سوله ورزشی - ساخت سوله ورزشی

سوله ورزشی

روشنایی سوله ورزشی 

یکی دیگر از ویژگی ایی که در ساخت سوله ورزشی باید رعایت شود روشنایی سوله است. بودن نور در بسیاری از ورزش ها از اهمیت زیادی دارد، نور برای ورزشی مثل پینگ پنگ  باید به صورت یک نقطه باشد زیرا در غیر این صورت تمرکز ورزشکار به هم می ریزد و برای ورزشی مثل والیبال و فوتبال نور به صورت یکسانی باید بتابد و در صورت نبود نور طبیعی از پرژکتور استفاده می شود و نور این نور های پرژکتور ها باید در جاهای درستی از سوله نصب شود تا نور مستقیم آزار دهنده نباشد.

با تشکر فراوان از شما کاربران گرامی که ما را دنبال کردین ما پاسخ گوی نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست