Blog

سوله دهانه بزرگ

در مقاله سوله دهانه بزرگ هدف اصلی آشنایی با سوله هایی است که در دهانه های بزرگ ساخته می شود. برای ساخت سوله ها باید ابتدا نوع کاربری و هدفی که برای آن دارند مشخص شود تا بتوانید سوله مورد نظر را پیدا کنید، در ادامه ما توضیحات کاملی در اختیار شما قرار داده ایم پس حتما مطالعه کنید.

سوله با دهانه بزرگ در انواع مختلفی ساخته می شود که آن ها را برای شما نام می بریم:

  • سوله خرپایی ( سوله سبک)
  • سوله تیر ورقی ( سوله سنگین، سوله سنتی)
  • سوله یو بی ام
  • سوله دست دوم

سوله با دهانه بزرگ کاربری های متفاوتی دارد بنا بر این روش های ساخت آن هم متفاوت می باشد ولی بهترین روشی که می توان برای سوله با دهانه بزرگ مثال زد روش ساخت سوله خرپایی است که در این باره توضیح کاملی خواهیم داد.

 

انواع سوله با دهانه بزرگ

در انواع سوله با دهانه بزرگ درباره عواملی که در روش ساخت هر یک از سوله ها موثر باشد توضیح خواهیم داد.
سوله خرپایی: سوله خرپایی را به نام سوله سبک هم می شناسند، این نوع سوله ها با استفاده از جدیدترین متد های روز طراحی و ساخته شده اند که امروزه بسیار مورد استقبال کارفرماها قرار گرفته است آن هم به دلیل مزیت های بسیاری است که این سوله دارد. در انواع سوله دهانه بزرگ، پیشنهاد ما برای شما همین سوله های خرپایی می باشند زیرا این سوله ها قابلیت این را دارند طول دهانه تا ۹۰ متر را بدون ستون میانی تحمل کنند آن هم به دلیل طراحی و مهندسی پیشرفته اس که روی آن انجام شده و ساخت مدرن تری نسبت به سوله های دیگر دارد.

سوله تیرورقی: سوله های تیرورقی از زمان های خیلی قدیم وجود داشته بنابر این به آن سوله سنتی هم گفته می شود، این سوله ها سازه هایی با وزن سنگین هستند زیرا در ساخت آن ها از فولاد زیادی برای استقامت بیشتر آن استفاده کرده اند و این روش بسیار غلطی هست زیرا هم هزینه ی ساخت آن بسیار بالا می رود و هو سازه سنگین تر می شود و امکان ساخت سوله دهانه بزرگ را بدون ستون میانی به ما نمی دهند بنا براین خیلی مورد پسند نیست.

سوله یو بی ام(ubm): سوله های یو بی ام را اصلا نمی توان در دهانه بزرگ ساخت آن هم به دلیل این است که از ورق هایی در ساخت آن استفاده می شود ک اندازه های مشخصی دارند.

سوله دست دوم: سوله های دست دوم هم که همان سوله های تیرورقی هستند که از پیش ساخته شده اند و مقاومت و استحکام خوبی ندارند و کلا پیشنهاد میشه که سمت سوله های دست دوم خصوصا برای ساخت سوله دهان بزرگ نروید.

درباره سوله خرپایی به دلیل اینکه پیشنهاد ما برای سوله دهانه بزرگ است در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد اما برای هریک از سوله های نام برده شده مقاله ای جداگانه نوشته ایم که لینک آن ها را برای شما قرار داده ایم.

دهانه بزرگ سوله - ٰسوله دهانه بزرگ

دهانه بزرگ سوله

طراحی سوله های خرپایی

طراحی سوله های خرپایی به صورت متفاوتی است و ویژگی هایی دارد که فقط منحصر به فرد این سوله می باشد، سوله های خرپایی همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با استفاده از نرم افزار های محاسباتی بسیار پیشرفته، طراحی و مهندسی شده است، در ساخت این سوله ها یجای فولاد از متریالی از مقطع پروفیل استفاده شد است که همین امر موجب شده این سوله نسبت به سوله های دیگر وزن سبک تری داشته باشد و هرچه که وزن سبک تر باشد هزینه ساخت سوله هم کمتر می شود. سبکی سوله دلیل بر مقاومت کم آن ندارد. پس از طراحی نقشه سوله به بحث اجرای آن می رسیم که علاوه بر اینکه بسیار ساده است مهارت زیادی می طلبد. طرحی و اجرای سوله باید به گونه ای باشد که علاوه بر هزینه ی پایین مدت زمان نصب آن هم کم باشد و جالب است بدانید که ۹۰٪ کار سوله های خرپایی در کارگاه ها و کارخانه های مربوطه انجام می گیرد و فقط برای نصب که به وسیله ی پیچ و مهره صورت می گیرد  به محل مورد نظر جا به جا می شود، پس ویژگی دیگر آن حمل راحت و جابه جا کردن آن می باشد زیرا به راحتی دمونتاژ می شود. پس بهترین گزینه برای سوله دهانه بزرگ سوله خرپایی می باشد.

نقشه طراحی سوله سبک

نقشه طراحی سوله سبک

کاربرد سوله خرپایی

کاربری سوله خرپایی به گونه ای است که به دلیل مزیت هایی که دارد تقریبا در هر نوع کاربری می توان از آن استفاده کرد و ساخت آن به گونه ای است که مطابق با هر نوع شرایط آب و هوایی میشه آن را  تطبیق داد بنا بر این در هر نقطه از کشور می توان از آن ها استفاده.

از سوله های خرپایی در مورد هایی که مثال میزنیم هم می توان استفاده کرد:

  • ساخت سوله سردخانه
  • ساخت سوله گاوداری 
  • ساخت سوله دامداری گوسفندی 
  • شهربازی ها
  • انبار ها
  • نمایشگاه های کتاب
  • مراکز خرید
  • کارخانه ها
  • بیمارستان ها
  • تعمیرگاه ها
  • پل ها
  • مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست